Vielä reilu kolme vuotta sitten, kun allekirjoittanut tilasi kotiinkuljetuksella ruokaa, asiaa ihmeteltiin ystäväpiirissäni laajasta. Ajat muuttuvat ja viimeistään korona kevään aikana asenneilmapiiri on kokenut rajun muutoksen.
Keskustelimme ruoan verkkokaupasta yhteistyökumppanimme Citymarket päivärannan kauppiaan Pasi Topparin kanssa, joka kertoi ruoan verkkokaupan kasvaneen satoja prosentteja korona-aikana. Kevään aikainen myynnin kehitys on ollut pienen supermarketin vuosiliikevaihdon tasolla. Aiemmin kasvu on ollut joitakin kymmeniä prosentteja vuodessa.

”Vaikka korona mahdollistikin viiden vuoden pikaloikan kahdessa päivässä, satojen prosenttien kasvusta ei ole selvitty ilman siihen liittyviä kasvukipuja.” Toppari kertoo haasteiden liittyneen muun muassa työntekijämäärän voimakkaaseen kasvuun. Korona-aikana kiireinen kauppias palkkasi jopa 19 uutta työntekijää vahvistamaan ruokapuolen 40 työntekijän joukkoa.
Vaikka kevät oli poikkeuksellinen, Toppari uskoo ruoan verkkokaupan tulleen jäädäkseen. Asiakkaat ovat ottaneet verkkokaupan omakseen. K‑Citymarket Päivärannassa on panostettu verkkokauppavalmiuksien pitkäjänteiseen kehittämiseen jo ennen korona-aikaa. Perheelliselle ajansäästö on merkittävä. Verkkokauppa toimii aina ja tämä mahdollistaa ostosten sovittamisen arjen hiljaiseen hetkeen, jonka ei tarvitse olla aukioloaikojen puitteissa.

”Olen tehnyt tätä 33 vuotta enkä ole eläissäni nähnyt mitään vastaavaa. Kaikkiin nopeisiin muutoksiin liittyy myös haasteita mutta kyllä ruoan verkkokauppa on tullut jäädäkseen. Vaivattomuus on se juttu”, Toppari vahvistaa.
Mia Pyykönen
Kuopion Nuorkauppakamari